ryggproblem/ont i ryggen

Ryggproblem/ont i ryggen kan ha flera olika orsaker och kan visa sig på många olika sätt. De flesta har någon gång haft ont i ryggen Ryggproblem delas in i två områden: problem i bröstryggen som ger värk mellan skulderbladen och problem i ländryggen som sitter längre ner och kan ge värk av olika slag. Enligt vissa studier har man sett att 80% av alla svenskar någon gång har haft eller kommer att få ont i ryggen under sitt liv . (Se SBU rapporten under fliken Aktuellt/ intressanta vetenskapliga artiklar). Det kan vara molande värk i ländryggen/ bröstryggen, eller ett akut ryggskott som börjar med att det hugger till, ofta i en vridrörelse, och att ryggen låser sig ett visst läge. Ryggproblem/ont i ryggen kan också vara en punktsmärta eller generell muskeltrötthet. Se avsnittet ”vad är smärta.” Ryggproblem kommer för det mesta smygande och ryggskott är resultatet av detta trots att det kommer akut. En vridrörelse kan plötsligt utlösa ett ryggskott eller i värsta fall ett diskbråck.

Ryggproblem så som smärtor i ryggen

Ryggproblem kan också ha ett samband med höfter, knäproblem och fötternas funktion. En vanlig orsak till ryggproblem är otillräckliga bukmuskler och obalans mellan olika muskelgrupper kring bäcken och höfter. Kiropraktisk behandling ger förutsättningar för att förbättra ryggens funktion och bryta smärtcykeln. Är redan situationen uppkommen finns det goda möjligheter att förebygga nya problemFysisk aktivitet tillsammans med behandling är det bästa för att förebygga återfall.

Eftersom kroppen är som en lång länk av leder, muskler, senor och ligament så kommer strukturer ovanför och under det onda området med stor sannolikhet att också påverkas. Det gäller alla ledområden vi beskriver här.

Kiropraktorn behandlar funktionsstörningar i rörelseapparaten för att återskapa bästa möjliga rörelsefunktion i leden. Kroppen bygger på balans. En störning från den normala rörelsen ger upphov till slitage i leder och ligament.