ledbesvär

Ledbesvär kan ha flera olika orsaker och visa sig på olika sätt. När du känner av värk eller smärta i leden är det ofta musklerna kring leden som gör ont. När inte leden rör sig optimalt kan dessa problem uppstå. Kiropraktorns syfte med behandling är att öka områdets rörlighet och funktion och på så sätt ge förutsättning för minskad smärta. Några exempel på vad som kan hända vid långvarig ogynnsam snedbelastning eller hållning är nackont och spänningshuvudvärk, smärta mellan skulderbladen och ut mot axlarna. Detta sträcker sig, inte helt sällan, ner mot armbågen i form av tennisarmbåge eller musarm. Problemen vandrar ner i händerna med pirrningar och domningar i händer och fingrar som följd.

Den vanligaste orsaken till ledbesvär är artros

Kontakta alltid läkare när;

• en led är svullen, varm eller visar rodnad
  • du har haft led- och muskelvärk under en tid och samtidigt har feber, är trött och går ner i vikt
  • en led är skadad
  • du har svår värk
  • barn under 18 år får ledbesvär
  • du har ihållande ledvärk i mer än en månad.

Många leder kan drabbas av artros, men det är vanligast i höfter, knän och fingrar. Artros gör att leden känns stel. Artros kan drabba vem som helst men är vanligare om du haft ett arbete där du utsatts för tungt belastande rörelser. Eller om du har varit med om en allvarlig skada i leden som t.ex. ledbands- eller korsbandsskada.

Värken vid artros lindras vid träning. Att träna 30 minuter tre dagar i veckan ger en förbättring av rörlighet och smärta redan efter två till tre månader. Trots att det i början kan göra ont är det bra att härda ut. Ta gärna något smärtstillande i början för att orka komma igång.

Välj träning som t. ex cykling, simning och promenader med stavar och undvik alltför belastande träningsformer som löpning och gym med vikter. Däremot kan lätt träning med gummiband vara gynnsamt.

Konsultera alltid en legitimerad kiropraktor eller annan lämplig vårdgivare innan påbörjad rehabilitering. Trots att det är viktigt att röra på sig är det viktigt att det görs på rätt sätt för att inte överbelasta lederna ännu mer med en t. ex ogynnsam rörelsemönster som kanske var anledningen till besvären från början.

Läs om höftledsartros under avsnittet höft.