Spänningshuvudvärk

De flesta har någon gång huvudvärk till och från. En vanlig typ av huvudvärk är spänningshuvudvärk. Denna kan ha flera olika orsaker och beror på att musklerna kring nacken och käken är spända. Många vet inte om att de är spända och ser därför inget samband när huvudvärken kommer. Det är inte helt ovanligt att nackont/nackproblem uppkommer av samma orsaker som leder till spänningshuvudvärk. Vissa personer kan uppleva båda symtomen samtidigt.

Orsaker kan vara att:
- du biter ihop käkarna eller gnisslar tänder när du sover. Besök din tandläkare.
- du har ätit eller druckit dåligt under dagen
- du har känt stress en längre period
- du har sovit dåligt eller för lite
- din arbetsmiljö och arbetsställning är dålig för dig. Det kan vara t.ex. en felaktigt inställd arbetsstol, buller eller dåligt ljus
- du har fått sämre syn och behöver glasögon. Besök en optiker eller läkare.

Om du har ofta återkommande huvudvärk eller att den ändrar karaktär, så besök läkare på din vårdcentral. Kiropraktorn undersöker alltid mycket noggrant både muskler, leder och nerver innan alla behandlingar. Och alldeles särskilt viktigt är detta när vi ska behandla strukturer kring nacken. Vid minsta misstanke om någon sjuklig orsak till huvudvärk eller nackproblem/nackont behandlar vi inte utan skickar vidare till läkare.

När vi gjort vår noggranna undersökning och bedömning kan vi hjälpa dig genom att lösa upp spänningar och återfå god rörlighet i de områden som påverkar huvudvärk. Ofta är både nacken och käkarnas muskler inblandade, liksom axlarna och skulderbladen. Kiropraktorn behandlar även käklederna och dess muskler.

Vi kan ge dig tips och råd hur du själv kan förebygga spänningshuvudvärk och nackont genom olika övningar som du själv kan göra hemma.